|
[23. juni 2003]
6 spørgsmål om den digitale kunst
Interview med Andreas Brøgger
Andreas Brøgger er en væsentlig
kilde til viden om digitale kunstformer generelt og netkunst specifikt.
Kopenhagens Thomas Petersen har stillet Andreas seks spørgsmål
om digital kunst, hvilket har resulteret i en længere rejse
igennem en del af de emner og problemer, der hører til nutidens
digitale kunstformer. Interviewet er proppet med links til nye og
gamle værker og kan løbende bruges som platform for
en seriøs omgang netkunst-surf.
Andreas er til daglig Ph.d. og underviser i digital
kunst på Institut for Litteraturvidenskab på Københavns
Universitet. Han er billedkunstredaktør på Hvedekorn
og bidragyder og tidligere medredaktør af afsnitp.dk (han
var bl.a. kurator på netkunstprojektet ON OFF 2000-2001).
Han har siden 1995 været kunstkritiker for Information, Weekendavisen
og Politiken og har udgivet artikler i bl.a. Kritik, Øjeblikket,
Periskop, SIKSI, Flash Art, rhizome.org, noemalab.com. Andreas kan
fanges på denne email: broegger@hum.ku.dk.
Læs
også Andreas Brøggers interview med Mark Napier: 'The
Aesthetics of Programming'.
Læs
også Andreas Brøggers glimrende oversigtstekst: 'Net
art, web art, online art, net.art'.
Vi kunne starte med at oprette et fokuspunkt i vrimlen af netkunststrategier
- kan du nævne et nyere værk, som har haft speciel betydning
for dig, og som udstikker en spændende retning for netkunsten?
Som 'fokuspunkt' kunne vi jo tage et værk som kopenhagen.dk's
læsere måske har oplevet, nemlig Victor Vinas værk
Flux, der blev
vist på Electrohype i Malmø i oktober 2002. Det værk
kombinerede flere forskellige træk, som jeg mener, er kendetegnende
for den netbaserede kunst i øjeblikket i forhold til den
tidlige netkunst helt tilbage fra 1994 og det meste af årtiet
ud.
Victor Vina: Flux fra Electrohype 2002. Billederne
er hentet fra www.dosislas.org/flux og www.electrohype.org.
Kort beskrevet er der tale om et projekt, der forsøger at
gøre netværkets informationsflow synligt og håndgribeligt
i form af små, perfektionistisk udførte metalbokse
med grønne displays, hvorpå man kan holde øje
med, hvad folk i øjeblikket søger på rundt omkring
i verden. Søgeord og data hentes fra en velkendt søgemaskine.
Vina oplyste diskret hvilken søgemaskine, der er tale om,
men han vil ikke have denne oplysning offentliggjort, da det er
ulovligt at hacke sig ind, så lad os bare respektere det.
Ved at berøre metalboxene kan man videreføre de søgninger,
der fremtræder på de enkelte displays. Flux rummer
træk, der er kendetegnende for en hel del netkunst i disse
år. Flux ser ganske godt ud, data er indkapslet i en
slags miniature-minimalistiske metalkasser, der ligger en udmærket
idé bag, nemlig at tage pulsen på vores brug af nettet
ved at tappe fra en søgemaskine, det sker via et fysisk interface
designet af kunstneren, og endelig er der en typisk pegen på
noget hemmeligt og grænseoverskridende (det ulovlige), som
en del af netkunstens rolle.
På den negative side ser jeg det som symptomatisk, at Flux
ikke vil ret meget med de data, der hentes og vises frem. Det er
lidt som at wap'e fra sin mobiltelefon kombineret med at overvåge
andre menneskers søgninger på MetaSpy.
Hvad angår det visuelle udtryk, kan man sammenligne Flux
med Listening
Post af Mark Hansen og Ben Rubin, der gør endnu mere
ved sine data i form af iscenesættelser i udstillingsrummet.
Indholdsmæssigt vil jeg sætte det i forhold til et projekt
som Common Reference
Point af Mark Daggett og Jonah Brucker-Cohen, der (ifølge
planerne) ligesom Flux indsamler og visualiserer nettets
flow af data, men samtidig også behandler indholdssiden af
disse data, først og fremmest i en symbolsk sammenhæng
(som et foranderligt virtuelt mindesmærke over 9/11-terrorhandlingerne)
men også som et analytisk redskab, der tilbyder andet og mere,
end Fluxs ret abstrakt billede af et flow.
Billeder fra www.metaspy.com og Mark Daggetts
og Jonah Brucker-Cohens Common Reference Point.
Man kan således linke til de tekster omhandlende 9/11, som
projektets søgemaskine finder, og Common Reference Point
kan fortælle os noget om f.eks. sammenhænge mellem søgninger
og lokalitet, geografisk koncentration, og lignende. Til sammenligning
er Flux ikke synderligt funktionel som "søgemaskine".
Selvom enkelhed i forhold til især www kan være en dyd,
så føler jeg lidt, at der kunne have været et
refleksionsniveau mere i Flux. Man kan mene, at dette er
symptomatisk for megen netkunst i forhold til anden billedkunst,
men jeg tror nu, at netkunsten, eller i det hele taget kunst der
benytter sig af telekommunikationsteknologi, har og vil have meget
at byde på nu og i de kommende år.
Du skriver selv om de mange forskellige netkunstgenrer, der
efterhånden er kommet på banen. Jeg kunne godt tænke
mig at vi berørte par udvalgte 'typer' af netkunst og de
forskellige muligheder i dem.
Frem for at tale om forskellige typer af netkunst vil det måske
være bedre at tale om forskellige 'dimensioner' i netkunstens
enkelte projekter - såsom tactical media, datavisualisering,
design, telerobotics, fysiske net-interfaces, osv., da de fleste
værker efterhånden er en blanding af flere af disse
ting, snarere end rendyrkede størrelser. De projekter, jeg
nævner her, er allesammen eksempler på dette. Nogle
begræder, at netkunsten allerede er 'ovre', hovedsagelig fordi
nettet ser lidt anderledes ud i dag, reguleres og bruges på
andre måder, og fordi kunstinstitutionen og andre bevillingsgivere
er ved at præge denne form for kunst i en bestemt retning.
Det er på sin vis korrekt, når man sammenligner med
den tidlige fase i netkunsten. Men jeg er ikke sikker på,
at det er så entydigt dårligt at komme ud over den fase
- det er en ny situation, en ny udfordring.
Generelt tror jeg, at noget af det vigtigste, der er ved at ske
for netkunsten er, at dens grænser væsentligt udvides.
Netkunstens tidlige iver efter snævert at definere sig selv
(være strengt netspecifik, f.eks.) giver efter for en løsere
defineret praksis, hvor elementer af en fysisk installation kan
indgå, og hvor hele net-begrebet udvides i takt med at f.eks.
billedbaseret mobiltelefoni bliver mere udbredt og trådløs
internetforbindelse i det offentlige rum bliver en realitet. Det
tror jeg vil ændre lidt på opfattelsen af, hvad det
vil sige at lave kunst 'på nettet' - altså en konvergens
af www, gsm, gps, sms, am/fm, tv, og hvad man ellers kan finde på.
Billeder fra Chaos Computer Club: Blinkenlights
og 0100101110101101.org's VOPOS.
Se for eksempel projekter som Chaos Computer Club's BlinkenLights
og Jonah Brucker-Cohens forskellige web- og mobiltelefonprojekter
såsom Audiobored
& Audiobored Machine, Phonetic
Faces og Musical/Devices.
Også 0100101110101101.org's VOPOS
er et tydeligt tegn på denne refleksion over 'konvergens'
i forhold til den tidlige 'purisme' med klar fokusering på
HTML- og pc-baseret netkunst. Og det behøver ikke at handle
om 'kroppens forsvinden' eller en teknologisk udbygget krop, som
det gjorde hos en kunstner som Stelarc
i 1990erne. Jeg tror, kunsten har bevæget sig lidt væk
fra dette område, der især voksede ud af Virtual Reality-diskursen.
I stedet er f.eks. datavisualisering, overvågning, 'access'
og alternativ softwareudvikling blevet kodeordene, ligesom vi også
ser flere værker af en mere traditionel, rendyrket æstetisk
karakter inden for netkunsten, med fortællinger der ikke nødvendigvis
handler om netværket, koden, osv. Se f.eks. David Clarks a
is for apple.
Billede fra David Clarks a is for apple.
Der er en hel del netkunst, der mest af alt har teknologiens
karakteristika som indhold. Er der nogen grund til, at netkunst
skal handle om netværk, informationsstrømme og computerkode?
Både ja og nej. I netkunstens tidlige fase - den der ofte
betegnes 'net.art' med personer som Alexei
Shulgin, Jodi, Vuk
Cosic, irational, osv.
- handlede det meget om at udforske det nye medie, sådan som
man typisk gør, når et nyt medie kommer frem (jf. bl.a.
fotografiet og videokunsten). De flimrende browservinduer og blinkende
koder (Jodi), hacker-mentaliteten
og den taktiske medie-brug (Critical
Art Ensemble, rtmark, etoys
Toywar, m.v.) og de pseudo-avantgardistiske eksperimenter med f.eks.
Alexei Shulgins Form
Art betød, at nettets processer og byggesten blev
sat i forgrunden på et tidspunkt, hvor dens slags realiteter
netop var ved at blive tildækket af en glat, kommerciel glasur.
Når vi i dag støder på kode, informationsstrømme
og den 'teknokratiske' sprogbrug på forskellige sites (tendensen
er der jo stadig i forskellige afskygninger, se f.eks. Florian
Cramer, mez,
jimpunk), bør man forsøge
at skelne lidt mellem en dekonstruktion i denne oprindelige forstand,
en mere 'poetisk' brug af kode (se f.eks. Graham Harwoods Lungs
og nogle af værkerne fra Whitneys CODeDOC),
en fokusering på selve programmeringens kreative dimension
(som John F. Simon Jr. har
slået til lyd for), og endelig hvad der bare er lir med en
teknologisk 'stil'.
Billeder fra jodis wwwwwwwww.jodi.org og Alexei
Shulgins Form Art.
Billeder fra Graham Harwoods Lungs og
John F. Simon Jr.s Every Icon.
Bortset fra, at man kan se en vis fetichering af koder i dele af
netkunsten (kode for kodens skyld), så skyldes sidstnævnte
stilistiske lir velsagtens, at computerteknologiens sprog og apparater
- i takt med at den har gennemgået adskillige generationsskift
- fremstår som historiske. Computerteknologien er derfor kommet
med på 1990ernes generelle retro- og nostalgi-trip - de gamle
ZXSpectum'er og C64'ere hentes frem fra gemmerne. Derfor dukker
retro-tekniske udsagn som 'syntax error' og Atari-logoer op på
t-shirts, ligesom pixellerede symboler ses i tryksager og musikvideoer.
Fordi computerikonografien netop fremstår som historisk. Den
form for meta-stilistisk legesyge har jo ikke meget med den tekniske
side af koden at gøre, der stadig er forbeholdt de særligt
udvalgte (mest udpræget i hacker-mytologien).
The Matrix-filmene er typisk for mainstreamkulturens fascination
af computer-subkulturens ekvilibrister, forherligelsen og mytologiseringen
af selve kodeaspektet (jf. hvordan Link og Neo evner at aflæse
'virkeligheden' direkte i kodestrømmen. I det univers er
koden lig med sandhed - alt imens filmens mange speciel FX jo i
sig selv er et kodeskabt bedrag).
Udpluk af værk og kode fra W. Bradford Paleys
CODeDOC-projekt: CodeProfiles.
Der er således mange forskellige bevæggrunde og strategier
på færde, når vi taler om denne interesse for
koden. Ars Electronica vælger
i år 'Code' som tema og forbinder meget apropos computerkode
med genetisk kodning. En udstilling som Christiane Pauls CODeDOC
på Whitneys Artport
var et forsøg på helt konkret at sætte programmet
i forgrunden frem for programmets resultat, og på at finde
auteur-agtige greb i kunstnernes måde at programmere på.
I de senere år er visse netkunstværker blevet præmieret
af kunstinstitutioner, mens ophavsmændene egentlig ikke opfatter
sig selv som kunstnere. Her tænker jeg bl.a. på en del
af Ars Electronica-centerets prisuddelinger. Nogle ophavsmænd
benægter endda, at de præmierede projekter er kunst.
Hvorfor tror du, at dette sker så ofte netop iblandt de computer-/internetbaserede
kunstarter - og hvad betyder det for opfattelsen af værkerne?
Når vi taler om de præmieringer, der har haft en social
eller politisk dimension, såsom Ars Electronicas pris til
GNU/Linux
i 1999, så er de et udtryk for en generel tendens, tror jeg,
snarere end noget, der særligt kendetegner computer-/internetbaserede
kunstarter. Med kontekstkunsten, den interventionistiske kunst og
den relationelle æstetik, og hvad man ellers har kaldt det,
har vi jo set en markant interesse for kunstens sociale funktion,
kunstens evne til at skabe alternativer, en bedre måde at
bebo verden på, som Bourriaud skrev.
Hvis vi derimod ser på Ars Electronicas præmiering to
år senere af Joshua
Davis' PRAYSTATION, så har vi at gøre med
noget andet, nemlig en interesse for den kreative udvikling inden
for bl.a. webdesign.
Linux-pingvinen og et billede fra Joshua Davis' Praystation.
De to eksempler tegner et hurtigt billede af, hvad der er på
færde: nemlig den udbredte opfattelse, at den mest avancerede
digitale kunst måske ikke skabes af dem, der kalder sig kunstnere,
men af banebrydende 'designere' - ligesom den 'kritiske' digitale
kunst måske ikke skabes af dem, der kalder sig kunstnere,
men af programmører og produktudviklere, der på åben,
kollaborativ vis bringer softwarealternativer til verden. Med hensyn
til, hvad disse præmieringer betyder for receptionen af den
digitale kunst, så tror jeg, at præmieringerne er mest
interessante og vigtige set fra kunstens hold. Jeg tror på
sin vis ikke, det gavner GNU/Linux mærkbart, at det har fået
en Golden Nica-pris på Ars Electronica, hverken ideologisk,
økonomisk eller i forhold til produktets ydeevne. Men inden
for den digitale kunst (og kunsten i almindelighed) kan den slags
beslutninger måske være med til at flytte nogle grænser.
Har du nogle tips om aktuelle udstillinger, mediekunstfestivaler
eller andre steder, man kan opleve computerkunst eller internetkunst
uden for nettet?
Da vi ikke har et decideret forum for den slags herhjemme, er man
jo nødt til at rejse en del rundt. Selvom netkunst generelt
kan opleves fra en computer hvor som helst, så er det interessant
at se hvilket miljø folk arbejder i, og det er jo ikke en
ulempe at have vekslet et par ord med folkene bag.
Men udover festivaler, konferencer og udstillinger, har jeg selv
fået meget ud af at studere emnet fra lidt andre perspektiver.
Sidste år havde jeg lejlighed til at følge opsætningen
af en stor udstilling, ABCDF,
på Museo de Bellas Artes i Mexico City, hvor jeg over flere
uger fulgte de folk (bl.a. venner og ikke mindst min kone Isabel),
der var dernede for at programmere og banke interaktive installationer
sammen til udstillingen. På trods af, at der er tale om det
førende firma for interaktive medier i Mexico, var det lidt
som at opholde sig i et maskinrum på et skib - vi vadede i
kabler, udbrændte chips, loddekolber, bærbare computere
og pizzaæsker, og arbejdede fra klokken 8 om morgenen til
klokken 2 om natten.
Billeder fra udstillingen ABCDF i Mexico City og
Tekken Torture Tournament på c-level i Los Angeles.
Der var langt til de checkede lokaler i SoHo, hvor flere af de
samme folk et par år tidligere sad med deres smoothies og
fik massage, mens de høvlede $200 ind i timen på Flash.
Det var dem vel undt - dagen efter var de arbejdsløse. I
Los Angeles besøgte jeg flere gange et lille kunstnerdrevet
sted, der hedder c-level, hvor
der arrangeres udstillinger og foredrag, og hvor kunstnere også
kan få undervisning i konstruktion af værker med digital
teknologi. Det sted kørte sideløbende med de store
messer som SIGGRAPH og Electronic
Entertainment Expo sammesteds.
Den slags kontraster hører for mig også med til billedet
af den digitale kunst.
Nu er der efterhånden en mediekunstfestival per land i
Europa - er der nogen tegn på, at der snart sker noget større
på den front i Danmark?
Der har jo været tiltag herhjemme, der smager af noget.
'Mediekunst' blander sig ikke kun med billedkunst, men også
litteratur, film og musik, som man kan se med bl.a. Lab,
Datanom, afsnitp.dk,
de nye interaktive dokumentar- og spillefilm fra Filmværkstedet
og for et par år tilbage Van Goghs virkelig fine CD-ROMer,
som ikke bør glemmes. Electrohype i Malmö er et eksempel
på, at der gøres en god indsats for at etablere noget,
der gerne må være et permanent forum.
Inden for netkunsten har vi i dansk sammenhæng bl.a. www.artnode.org,
www.afsnitp.dk, og hvorfor ikke
også nævne www.kopenhagen.dk? De er i øvrigt
alle beundringsværdige, fordi de netop hænger ved. Det
er jo afgørende, at der både bliver skabt ting og at
der kan videreføres en diskussion.
Men jeg er slet ikke sikker på, at for eksempel festivalformen
er det rigtige. Det er jo vanvittigt at stille interaktive installationer
op og pille dem ned tre dage efter. Jeg synes samtidig, at det er
problematisk at ghettoisere den digitale kunst i særskilte
festivaller eller udstillinger. Det er den for vigtig til, den bør
nå bredere ud, og samtidig tror jeg den vil blive bedre af
at blive udfordret af den 'ikke-digitale' kunst. Den digitale kunst
er vigtig, fordi den ofte er ret tæt på (og har en dyb
indsigt i) de processer, der i stadig større grad styrer
vores kultur og samfund - fra grafiske effekter til digital overvågning
og globaliseret kommunikation. Men, som bl.a. Geert
Lovink har peget på, så er den digitale kunst på
andre punkter bagefter, både æstetisk, politisk og kulturanalytisk
set. Paradoksalt nok parallelt med, at den digitale teknologi får
stadig større indflydelse kulturelt.
Spørgsmålet om vi får - eller bør have
- et særligt forum for mediekunst hænger lidt sammen
med den problematik, der har kendetegnet fotografiet: skal fotokunst
vises på udstillinger og museer for sig, eller skal den blandes
med al den øvrige billedkunst? Det er et vanskeligt spørgsmål.
Noget lader sig måske bedst forstå inden for en mere
snæver genre, tradition eller mediediskurs, mens andet klarer
sig langt bedre uden denne specifikke forståelsesramme.
Jeg vil derfor hellere besvare dit spørgsmål med et
spørgsmål: Hvilken ramme vil vi helst se den digitale
kunst i?
|
|
|