back to articlesnet.works

{venstre}

29. aug. 2001: Interview med Petri Raappana

[29. august 2001]

Attention, please
Petri Raappana udstiller tre computerværker på Overgadens førstesal i perioden 4. august til 2. september 2001. Kopenhagens Kristine Ploug har mailet med ham for at finde ud af, hvad det hele handler om.

Jeg kunne godt tænke mig, at du — med egne ord — beskriver, hvad værkerne handler om.
Udstillingen på Overgaden består af tre værker. De to alfabetværker som er samlet på den lille computer er hovedsagelig lavet til at vises på spillesteder. Disse vises på Overgaden som et supplement til "Attention", der er produceret specifikt til udstillingen. Begge versioner af AlphaByte er lavet som et tegneprogram, men har også funktion som et musiksampleprogram. Forskellen mellem "AlphaByte (vocals and some other letters..)" og "AlphaByte (jazz)" er at den ene består af teknomusikkens lyde og den anden med jazzmusik. Disse er et resultat af samarbejde med en teknomusiker (Michael Thin Nøddelund, 2000) og en jazzmusiker (Thomas Agergaard, 2000). Begge versioner af AlphaByte tager udgangspunkt i det stedspecifikke, det sociokulturelle og i sproget.

AlphaByte AlphaByte

Man er som beskuer nødt til at være aktiv. Sådan som jeg oplevede det, klikker man sig rundt uden at vide hvorhen og hvorfor. I det ene værk flytter man bogstaver rundt på en skærm uden rigtig at forstå systemet, i det andet værk opstår der statistikker på baggrund af ens tilfældige klikken rundt. I begge værker medfører ens klikken musik. Hvad betyder beskuerens forvirring for kunstoplevelsen? Er forvirringen en del af projektet?
Værket "Attention" er bygget op på en måde så brugeren ikke med det samme helt forstår hvorfor fx visse effekter og situationer opstår. Det er en strategi for at skabe en situation som kan give brugeren en distance, forvirring eller afmagt overfor funktionerne i værket. Men i modsætning til det indtryk har "Attention" også en puslespil-lignende situation i form af et bykort som brugeren opfordres til at samle. Situationen virker på brugeren nærmest som et instinkt, et behov eller ønske om at skabe orden, overblik eller kontrol over uorden. Ideen til "Attention" fik jeg i forbindelse med, at jeg kiggede på statistikker. Statistikker er jo en måde at reducere en masse information om fx handlinger og omdanne disse til stabler, kurver eller andre lignende matematiske former.

Siegfried Kracauer (1889-1966 red.) brugte en teoretisk term med navnet "Ornaments of the Mass" der beskriver et billede når en mængde mennesker synkront udfører en bevægelse sammen. Disse billeder kan ligne en militærparade eller heppekors-situationer. I disse billeder er individet reduceret fra at være sin egen karakter eller egen værdi og til kun at udgøre en del af et større billede, præcis som en teglsten i en bygning.

"Attention" er en måde at tale om et visuelt sprog og tankemåde der tenderer til at reducere subjekter og til at formidle en virkelighed som funktionel, teknisk og maskinelt anskuelig.
Men, som sagt tidligere, så vises der også i værket en situation som måske beskriver et behov/instinkt om at kontrollere og samle fragmenter sammen til en helhed.

De to Alphabyte-værker skal vises på spillesteder - jeg vil glæde mig til at se dem... Egner computerkunst sig særligt til at bryde ud af udstillingsstederne og ind i nye sammenhænge?
"Alphabyte" er som udgangspunktet lavet til udstillinger på spillesteder, men de er også blevet vist på mere almindelige udstillingssteder. Dele af samtidskunsten vises, og formes, til at fungere udenfor de traditionelle udstillingssteder og sammenhænge. Det positive ved dette er at kunsten kan fyldes med andet indhold og få en anden form end ved de mere traditionelle sammenhænge.

Hvad er det fascinerende ved at blande teknologien og kunsten?
Teknologien er blot et "værktøj" som kunsten benytter sig af . Det behøver ikke nødvendigvis være en blanding, men kan være en del af hinanden. Filmen er et glimrende eksempel på dette. Interaktive computerværker har en fysisk karakter som minder om performance eller events. Disse arbejder inddrager publikum på en anden måde end et statisk værk gør. De kan fx give en umiddelbar sensorisk indflydelse på brugerens valg og oven i købet styre brugerens valg.

Find:
AlphaByte (vocals and som other letters)
AlphaByte(jazz)

"AlphaByte" bliver også vist på udstillingen:
"Contingency/Kontingenz/it could be otherwise"
Stengade 30
Arrangeret af "12-18", Molotow, Hamburg.
16/9-2001 kl 14-20.

Og "AlphaByte" er også tilgængelige på internettet:
"AlphaByte (vocals and some other letters)"

"AlphaByte(jazzversionen)"

(links kommer snart)

Petri Raappana (f. 1966 i Finland) er uddannet på Kunstakademiet (1991-1998) og HBFK, Hamburg, (1994-1995).

 

© 2001-2007 www.artificial.dk.
contact:
artificial at artificial dot dk